Bezpečnost Úspora

Pravidelná kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách nepatří mezi oblíbené činnosti majitelů vozů, je třeba si uvědomit, že příliš málo vzduchu v pneumatikách může vést v extrémním případě i k defektu. Při špatném tlaku vzduchu také může docházet ke zvýšenému opotřebení pneumatik a větší spotřebě paliva.

Vyšší spotřeba

Příliš málo vzduchu v pneumatikách jde do peněz: vyšší valivý odpor pneumatiky zvyšuje spotřebu až o 0,3 litru na 100 km. Kromě toho se pneumatika opotřebovává výrazně rychleji.

NIŽŠÍ ŽIVOTNOST PNEUmatik

Jízdou na podhuštěné pneumatice dochází jednak k nadměrnému opotřebení krajních partií běhounu, ale výrazně klesá i její celková odolnost proti opotřebení. Podhuštěná pneumatika je velmi přetížená . V důsledku přetížení dochází k nadměrnému zahřívání, které může vést až k úplné destrukci pláště. Pneumatika podhuštěná o 1 BAR má o 50% nižší životnost.

Nevýhody podhuštěné pneu?

Nebezpečí a nevýhody podhuštěné pneumatiky můžete vidět také ve videu.

Ilustrační video

Video

 

PREVENCE DEFEKTU

Pokud není v pneumatice odpovídající tlak, podstatně se zvyšuje možnost poškození kostry (např. průrazem), a to i při přejíždění jindy běžně zvládnutelných překážek.

hůře ovladatelné vozidlo

Nízký tlak v pneumatikách může být nebezpečný. O tom svědčí i testy ADAC se správným a nízkým tlakem vzduchu v pneumatikách. V testech bylo zjištěno, že rozdíl pouhých 0,5 BAR výrazně snižuje úroveň bezpečnosti. Dochází ke snížení přilnavosti pneumatik v zatáčkách až o pětinu a také k prodloužení brzdné dráhy až o několik metrů.  Vozidlo je hůře ovladatelné, nereaguje dokonale na pohyby volantu při změně směru (plave).

NIŽŠÍ PŘILNAVOST V ZATÁČKÁCH

Při průjezdu zatáčkou na mokré vozovce může snížení tlaku vzduchu o 0,5 BAR zapříčinit o 20 % horší přilnavost pneumatik. Při snížení o 1 BAR přilnavost klesá až o 30 %.

V praxi to znamená, že vozidlo je unášeno ze zatáčky. Během manévrů při změně jízdního pruhu se vozidlo může dostat do potíží, protože mu chybí potřebná stabilita. I systém ESP, který může v takovéto situaci řidiči pomoci, je při nízkém tlaku značně omezený. Při příliš malém tlaku může být jeho účinnost snížena dokonce až na polovinu.

DELŠÍ BRZDNÁ DRÁHA

Příliš málo vzduchu třeba i na jednom předním kole výrazně zvyšuje brzdnou dráhu vozidla – na mokrých silnicích je brzdná dráha prodloužena o 10 % již při snížení tlaku v pneumatice o 1 BAR. To znamená, že při nouzovém brzdění z rychlosti 100 km/h na 27 km/h je brzdná dráha zhruba 52 metrů, ale při špatném tlaku v pneumatikách je tato dráha prodloužena až na 56,5 metru.

Je také důležité zmínit, že i systém ABS při špatném tlaku v pneumatikách nefunguje optimálně.

Zpět Vytisknout stránku Tabulka huštění pneumatik